OMTALT i medierne

TV2
Politiken
Femina

Leg dig i form på havetrampolinen!

Træningsvideoer med programmer der gør brug af havetrampolinen til sjov og effektiv intervaltræning

Brug havetrampolinen til at komme i form og tabe dig på en sjov måde.

Den tidligere olympiske skiløber, Anja Bolbjerg, brugte selv havetrampolinen som en vigtig del af sin træning. Nu har hun lavet træningsvideoer med tre sjove, men udfordrende træningsprogrammer, som du kan lave derhjemme i havetrampolinen.

”Programmerne er ikke ment som akrobatisk træning. Øvelserne er forholdsvis simple, for det er meningen at alle skal kunne lave dem, ” siger Anja Bolbjerg

Udfordringen kommer i at programmerne er sat sammen som interval-træningsprogrammer, så man får pulsen godt op i perioder. Det har nemlig vist sig at være mere effektivt til vægttab at arbejde med den høje intensitet, som man kan opnå ved intervaltræning end ved at træne ved den samme konstante lave til moderate intensitet, som folk tit gør når de løber eller cykler en tur.
Programmerne giver også en god træning op til skiferien – både med hensyn til balance, stabilitet og koordination.

Programmerne bygger op fra bunden til du kan træne med høj intensitet gennem et begynderprogram, et mellemprogram og et avanceret program.

”Jeg ville gerne lave et træningsprogram, som var lidt anderledes – og for de fleste sjovere – end bare at løbe, men som samtidig var effektivt og fik trænet balance og koordination i samme omgang. Det er trampolinen jo ideel til,” udtaler skiløberen, der i dag arbejder med fysisk træning og som også har haft flere børn igennem programmerne.

”Det er jo fedt, når leg og træning kan kombineres ligesom i klubsport. Det kan man så også gøre på denne her måde derhjemme, hvis man er så heldig at have adgang til en havetrampolin. Jeg har også haft børn med ude, som ellers var dygtige til at spille bold, men som helt klart manglede den rumlige fornemmelse og koordination, som man får trænet i trampolinen. Det er virkelig godt for dem.”

Anja understreger dog at trampolinen ikke kun er for børn. ”Det er da en dejlig nem måde lige at få en hurtig træning ind, hvis man har en trampolin i haven. Intervalprogrammerne tager ca. en halv time, og der får man arbejdet kroppen rimelig godt igennem på grund af de mange forskellige øvelser, jeg har lagt ind.”

Her kan du få et helt færdigt program, som viser dig, hvordan du kan bruge den. Havetrampolinen er nemlig ideel til en alternativ, sjov gang intervaltræning.

Det kan være svært at presse sig selv hårdt nok ved konventionel intervaltræning som løb eller cykling. Når du er på trampolinen, har du ikke det problem. Du opnår automatisk den høje intensitet – mens du ”leger”. Dit pulsslag når 150-160 BPM på ingen tid, uden at du skal pine dig selv på den måde, du gør i de mere klassiske intervaltrænings discipliner.

I dette videoprogram
Begynderprogram: 28 minutters workout med de grundlæggende bevægelser for begyndere
Mellemprogrammet: 31 minutters workout med enkle bevægelser for den mellemtrænende
Det svære program: 32 minutters workout med hårde kombinationer for den trænede
Bonus: Alternative programmer

Anja Bolbjerg er tidligere olympisk pukkelpistskiløber og den eneste skiløber fra Danmark der nogensinde har vundet en World Cup event. Træning på trampolin er en vigtig del af sommertræningen i freestyle skiløb – ikke kun på grund af selve hoppene, men for balancen, smidighedens skyld og til intervaltræning. Danmark er et land uden bjerge og næsten ingen sne, og Anja brugte derfor trampolinen til at simulere skiløb. Da trampolinen efterhånden står i så mange haver, har Anja udviklet dette program så også de voksne kan få noget ud af den. Anja er certificeret personlig træner, uddannet civilingeniør med afhandling om biomekanik i knæet. I dag bruger Anja sin viden og erfaring som tidligere atlet, til at hjælpe andre mennesker nå deres mål – og trampolinen er et af hendes meget populære værktøjer!