Hvor kan man lave øvelser til skiferien?

For at komme i form til ski er det bedste naturligvis at komme i gang i god tid og træne regelmæssigt. Men skulle det være glippet, så bare se at komme i gang. Du forbedrer ikke din absolutte styrke helt vildt på et par uger, men du kan få gang i kroppens beredskab ved at få vækket nervesystemet og aktiveret de skirelevante muskler i skirelevante mønstre.

Der er masser af måder man kan komme i form til ski på både ude og hjemme. Her er et par stykker…

Øvelser til skiferien hjemme
Man kan sagtens komme i form til ski hjemme på stuegulvet med et minimum af udstyr. Det er smart, hvis man er presset for tid for eksempel.

Til dem der har brug for faste rammer, har jeg lavet et skitræningsprogram på video, som man kan følge og lave øvelserne ”sammen med” mig. Træningsvideoen’en hedder ”Tyvstart på Ski” og kan købes her. Det kræver to til fire gange 30 minutter om ugen.

De fleste af skitræningsøvelserne i programmet kan også let laves udendørs eller i fitnesscenteret. Det er opbygget, så det kan bruges af såvel utrænede som træningsvante med to progressions-muligheder. Man skal bruge en step eller et trin, og så nogle håndvægte eller soft weights.

Skiklub – skigymnastik
Man kan også gå til skigymnastik i en skiklub. Det har et mere socialt aspekt idet man er sammen med ligesindede og det ofte vil være de samme, som møder op.

Fitnesscenter
Hvis man allerede træner i et fitnesscenter, vil man måske gerne bruge faciliteterne her. Der findes masser af gode øvelser, man kan lave med f.eks. håndvægte, fitnessbold, medicinbold og elastikker. Nogle centre tilbyder også skifitness som holdtræning. Jeg har selv givet kurser i hvordan trænere og fysioterapeuter kan lave skirelevant træning.

Indlæg skiøvelser på løbeturen
Hvis du bedst kan lide at komme ud og løbe, så læg nogle øvelser ind undervejs, for løb alene er ikke specielt skirelevant. Lav f.eks. nogle hop fra side til side, når du løber ned ad en bakke og sørg for at få styrket benene i lidt dybere positioner. Du kan også bruge nogle af øvelserne fra Tyvstart På Ski videoen og lægge dem ind på løbeturen. Hvis du vælger at gøre det, så tag nogle af de øvelser, som arbejder sidevejrs og nogle af dem der træner mave/ryg. Så skulle du være rimeligt godt dækket ind. Hvis du derimod kun vælger dem som arbejder frem og tilbage, så vil din træning blive for ensidig, og du vil kun komme delvist i form til skituren.

Lidt øvelser til skiferien får dig i bedre form end slet ingen træning – eller løbetræning alene.

Hvis du ikke plejer at træne, og du er kommet lidt tæt på skiferien, så hold dig til at lave balanceøvelser. Den sidste uge inden ferien gælder det for alle, at det er en god idé at holde lidt igen med de tunge ben-øvelser og holde sig til balance-øvelserne.

Hvis du følger disse råd om skitræning, så er der ingen grund til at du ikke skulle være i form når endelig skiferien kommer.

LikeBox

Facebook By Weblizar Powered By Weblizar