Der er blevet skrevet meget om skiskader, knogleekspressen osv.  Jeg har vist også selv bidraget en del til statistikkerne om skader i forbindelse med skisport gennem min deltagelse i den mere ekstreme del af skisporten.  Jeg fortæller dette for at give dig håb, hvis du er plaget af skader og skavanker og gerne vil på ski. Du får lige min historie med skiskader kort

Med to korsbåndsskader, diskus-prolapser og så et par ‘mindre alvorlige’ som piskesmæld og skade på rotator-manchetten har jeg været gennem møllen et par gange.  Alle mine skiskader har været uheld, som er sket under ekstreme påvirkninger, som er en accepteret del af den sport, jeg har dyrket.  Undtagen en af dem. 

Jeg mener nemlig, at den diskusprolabs, som jeg fik mens jeg førte world cuppen, og som kostede mig pladsen som guldfavorit ved OL i 1998, kunne have været undgået, hvis jeg havde vidst lidt mere om krop og biomekanik – og dermed om specifik fysisk træning til ski, specielt pukkelpiste.  Jeg trænede utroligt meget. Og jeg blev også rigtigt stærk – på nogle områder. , Men jeg har siden forstået at min fysiske træning ikke var afbalanceret, og det kostede mig nogle dyre år af min karriere som skiløber.

Heldigvis er intet så skidt, at det ikke er godt for noget, og jeg har lært utroligt meget om fysisk træning og skifitness siden min første skiskade.  Jeg opsøgte nemlig nogle af verdens bedste specialister indenfor genoptræning og idrætsspecifik træning, som også havde forstand på skiløb, hvilket bragte mig til Canada og USA.  En målrettet tilgang til træningen gjorde blandt andet at jeg kunne vende tilbage til top 10 i world cuppen i pukkelpiste efter to diskus-prolabser, hvilket de fleste ellers havde spået umuligt. 

Jeg fortæller dette for at illustrere at man kan nå meget med den rette træning, og at man ikke skal give op, fordi der er lidt modgang. 

Hvis du gerne vil på ski igen efter en skiskade eller nogle skavanker (eller det er noget andet du gerne vil), så bare klø på.  Men gør det på den rigtige måde.  Lad være med at tro at lange løbeture og fitness-maskiner er løsningen på alt. 

Ideen med skifitness.dk er ikke bare at hjælpe dig til at :

  • Få mere ud af skiferien

  • Blive en bedre og stærkere skiløber

  • Reducere risikoen for skader på ski

Det er absolut også at motivere dig til at komme i gang med træningen, hvis du allerede skulle have pådraget dig en eller flere skiskader ligesom mig.

Hvis du vil have et færdiglavet program som har hjulpet hundredevis af skiløbere afsted på ski på en effektiv måde, så prøv mit skitræningsprogram Tyvstart på Ski.

LikeBox

Facebook By Weblizar Powered By Weblizar

Deltag i undersøgelsen Skiløb og Fysisk Form

Start